May 04 2025•Oded B
הפריפריה בישראל היא מושג שמרבים לדבר עליו במסדרונות הכנסת, בכלי התקשורת ובשיח הציבורי. לעתים קרובות הדיון מתמקד בפערים החברתיים והכלכליים בין המרכז לפריפריה, ובשאלה מדוע המדינה אינה עושה די כדי לצמצם פערים אלו. אבל האם באמת "הוא" – קרי הממסד, המדינה או מקבלי ההחלטות – פוסלים את הפריפריה? מאמר זה יבחן את הסוגיה המורכבת של היחס לפריפריה הישראלית.
בישראל, המונח "פריפריה" מתייחס לאזורים הגיאוגרפיים המרוחקים ממרכז הארץ (גוש דן) – הן בצפון המדינה והן בדרומה. מעבר להגדרה הגיאוגרפית, המונח נושא גם משמעויות חברתיות וכלכליות, ומתייחס לאזורים בעלי מדד סוציו-אקונומי נמוך יחסית, שירותים ציבוריים פחות מפותחים, ואפשרויות תעסוקה מוגבלות יותר.
לפי נתוני הלמ"ס, כ-30% מאוכלוסיית ישראל מתגוררת באזורים המוגדרים כפריפריה. יישובים אלה סובלים לרוב מהיעדר השקעות, תשתיות לקויות ונגישות מוגבלת לשירותים חיוניים כמו חינוך, בריאות ותחבורה ציבורית.
השאלה אם המדינה "פוסלת" את הפריפריה היא מורכבת. מצד אחד, לאורך השנים הושקעו משאבים רבים בתוכניות לפיתוח הפריפריה – מענקי איזון לרשויות מקומיות, הטבות מס למפעלים, סבסוד תחבורה ציבורית ועוד. יוזמות כמו "מחיר למשתכן" אף הציעו הטבות משמעותיות לרוכשי דירות באזורי פריפריה.
מנגד, כפי שמציין יריב גולן, מומחה לתכנון אורבני, "ההשקעה בפריפריה עדיין אינה מספקת כדי לסגור פערים היסטוריים, וישנה העדפה מבנית לאזור המרכז בחלוקת משאבים ותשתיות".
הפיתוח של אזורי הפריפריה עומד בפני אתגרים משמעותיים:
כדי להתמודד עם הפערים בין המרכז לפריפריה, נדרשים צעדים משמעותיים:
לסיכום, אין מדובר בפסילה מכוונת של הפריפריה אלא בתהליכים מורכבים של הזנחה היסטורית, אתגרים גיאוגרפיים וכלכליים, ופערים מבניים שנוצרו לאורך עשרות שנים. הפתרון אינו בהאשמות אלא בחשיבה מחדש על מדיניות לאומית שתראה בפריפריה לא רק אזור הזקוק ל"סיוע" אלא מרחב בעל פוטנציאל לצמיחה כלכלית, חדשנות ואיכות חיים.
כפי שראינו בשנים האחרונות, עם מגמת העבודה מרחוק והמעבר של משפחות רבות לאזורי פריפריה, יש הזדמנות אמיתית לשינוי הפרדיגמה ולהפיכת הפריפריה ממקום "שנשאר מאחור" למוקד של התחדשות וצמיחה. האתגר העומד בפני קובעי המדיניות הוא לתרגם הזדמנות זו למדיניות קונקרטית ולהשקעות משמעותיות שיצמצמו את הפערים ויאפשרו לפריפריה לממש את הפוטנציאל הגלום בה.